söndag 5 oktober 2008

Gråbo spårar

Blev inte så mycket film pga den snåriga terrängen och diverse problem i spåret, men en kort närstudie av när han spårar bra och lite bus med klöven på slutet blev det...

Gråbo var som vanligt på hugget och ville spåra, men ändå gick det inte så bra :( Han tappade bort sig i en svår vinkel och började istället spåra riktigt vilt. Han fick upp ett färskt spår och drog iväg, linan fastnade lite och när jag för ett ögonblick släppte för att trassla ur, så stack han ur synhåll snabbt som ögat. Min puls ökade, för tänk om det var ett väldigt färskt spår och han rent av skulle hinna upp rådjuret?? Då kom jag på att jag hade "pipen" i fickan :D (Gråbo älskar sina pipar) Så fort Gråbo hörde ljudet av pipen kom han rusande tillbaka i full fart.

Väl tillbaka i spåret hade han problem att komma igång igen, men till sist gick det. Resten av spåret gick bra och han blev överlycklig när han hittade klöven, som Annelie hade gömt lite klurigt ;-D Han som aldrig kampar i vanliga fall gör det med klöven.

Lite taktiksnack efteråt och vi kom fram till att prio ett är att få ner honom i tempo!!! Han rusar oftast fram som ett lokomotiv i skogen och jag hinner inte med. När han tappar bort sig, så märker jag inte det förrän det är för sent. Kapacitet finns det så det räcker och blir över på den hunden, så det är inte det som det hänger på, men vi behöver slipa på tekniken.

2 kommentarer:

Sagoruna sa...

Han spårar äckligt bra när han gör det i ett tempo så man hinner se att han spårar! Men det är inte lätt att se att han spårar när man halvspringer med honom... Men nu vet vi ju vad vi ska träna på! Det underlättar när man lägger spåren. Tempo och ringningsteknik står på schemat nästa gång!!!

Sagoruna sa...

Det roligaste var när Gråbo letade efter klöven (som jag stoppat in i ett träd) och han letade och letade och sen när han hittade den så blev han så själaglad!!!