måndag 28 maj 2007

Pingsthelgen

Vi har nu "bott in" oss ett tag i huset och det är dags att börja snygga till övervåningen. Lördag morgon var vi tidigt uppe och efter sedvanlig rastning av hundar, åkte vi mot Malmö. Vi stannade till på vägen i Staffanstorp och besökte Byggmax. Vi skulle titta på golv och dom hade jättefina. Vi blev helt paffa, här av alla ställen hittade vi världens finaste golv!

Men ändå, vi hade åkt iväg för att titta på golv och vi ville kolla på några fler ställen (varför är det alltid så) Vi åkte vidare till Hornbach, dom hade inget snyggt, Golvpoolen, ett par snygga golv men mycket dyrare än Byggmax, vidare till Bauhaus, inget snyggt där, K-rauata, nu var vi rätt trötta på golv, men ok där fanns några snygga. Klockan började närma sig 16 och på lätt vingliga ben styrde vi mot Burger King. Efter varsin whopper cheese kändes det genast bättre och vi åkte hemåt.

Hemma började vi förbereda i "lilla" sovrummet. Laminatgolvet, ett nyare klick-golv moterades isär och under det låg tjocka golvspånskivor som på vissa ställen var fastspikade. Efter lite jobb fick vi bort även dessa skivor och ett långsmalt hål uppenbarade sig. Detta rum har tidigare varit 2 rum och antagligen har det varit en vägg där hålet nu är. Tanken är nu att laga med nån bräda och sen lägga ett nytt tunnare undergolv, typ masonit och sen parkettgolv på det.Hur smart det är att lägga parkett i hela huset när man har hund får vi väl se, men jag bara hatar laminatgolv, så väck skulle det...

Till helgen ska vi lägga in nytt golv och förhoppningsvis hinner vi med hela övervåningen. Sen ska vi byta innerdörrarna och sen ska vi tapetsera och måla i "stora" sovrummet. Efter det är det så gott som klart där uppe förutom badrummet som ska fixas i Augusti. Det kommer en firma hit och gör jobbet och det kommer att blir riktigt dyrt tyvärr, men vi vill inte göra våtrum själva. Som det är idag, så hade de förra ägarna själva renoverat och det var ett riktigt "hemmapuleri" och inte godkänt för fem öre. I stort sett allt blev utdömt på besiktningen. Som tur var så är det inte använt, utan dom hade bara gjort det i ett försök att höja priset på huset, men tji fick dom.

Söndagen började också tidigt och jag och hundarna åkte till Malmö. Vi skulle fira mor. Kl 10 gick jag, min bror och mamma ut en promenad med hundarna. Vi besökte kyrkogården och mormors grav på hemvägen. När vi kom hem igen till mamma, fikade vi på frallor och varm choklad med vispgrädde till. Sen var det paketöppning och mamsen fick precis vad hon hade önskat sig. En regnvattenmätare och en skalkniv. Det var det. På hemvägen körde jag inom Jula och köpte fler staketstolpar, vi saknades några pga felberäkning, jordankare var som vanligt slut, de skulle komma in igen om ca 2 veckor.

Sen körde jag hem och lämnade av hundarna och körde sen vidare till Sjöbo för att kolla på LC. Där var det ganska segt, dom hade haft ett uppehåll på ca 2 timmar pga regn och det var tveksamt om alla hundar skulle hinna springa lopp två. Jag stannade en stund och hann se Borzoi och Afghan. Dom är så vackra att se på när dom springer och pälsen som böljar i vinden.
Ingen rast ingen ro, vidare till Ica Kvantum i Sjöbo för att klara av veckans inköp. Väl hemma igen var Anders jättehungrig. Ja, han är rolig, jag hade inte varit hemma sen 9.30 på morgonen och det första han säjer när jag kommer hem vid 17.30 är att vi måste äta för han är hungrig. Börjar han bli som hundarna och förknippar mig med mat, eller? Skämt åsido, jag var också hungrig, så vi gjorde tacos. Efter kvällspromenad med hundarna var klockan redan 20.30 och resten av kvällen tillbringades i soffan framför tvn. Det var i stort sett Pingsthelgen det.

Idag fotade jag mina söta pojkar i trädgården. Det var ganska jobbigt att få alla 3 att sitta still och titta in i kameran samtidigt. Hur gör proffsfotografer?

1 kommentar:

Sagoruna sa...

När du kommer på hur proffsfotografer gör så får du gärna meddela mig så ska du få fota mina (-;

Jag ska hålla tummarna för Bosjö, vi kommer kanske dit och tittar men i så fall inte förrän till tikarna för jag vill se Greyhoundsen som går efter whipparna.