söndag 3 juni 2007

Vilken helg!

Denna helg kommer definitivt att gå till historien. Det hände hur mycket som helst och det bästa av allt var att det bara var roliga saker!

Lördag morgon börjar med uppstigning 06.00. Snabb frukost, lite fix och trix samt packning av bilen. 07.00 beger jag mig mot Svenska Vinthundsklubbens utställning i Bosjökloster. Hassel och Gråbo ska ställas ut. Fänkål blir kvar hemma med husse. Vid 8-tiden är vi framme. Vädret är mulet och en kall, fuktig vind sveper från sjön. Inget toppen väder precis. Vi traskar omkring lite medan vi väntar på Maria, Julia och deras hundar. Vid 9-tiden kommer dom så äntligen och tältet packas raskt upp, skönt med lä för vinden.

Så börjar bedömningen och Gråbo är först av mina, eftersom han går i juniorklassen. Domaren är jättetrevlig, trots att Gråbo tramsar och absolut inte vill att hon ska känna på honom. Han har kommit in i en jobbig period och allt är farligt. Vi kommer därför ta en paus i utställandet. Detta hade jag bestämt redan innan vi åkte, eftersom han varit allmänt "konstig" de senaste 2 veckorna. Domaren gillar honom ändå och han blir Bästa Juniorhane med Hp.

Dags att byta hund för nu är det Hassels tur och det är nu det verkligt roliga börjar. Jag har egentligen tagit med Hassel mest för skojs skull, tänkte att om jag ändå åkte med Gråbo så kunde han få följa med. Jag har därför inga som helst förväntningar på någon placering med honom. Men domaren blir helförtjust i Hassel och han blir BIR-veteran med CK samt Bästa Hane-3. Nu har vi alltså gått vidare till finalen!
När jag lite senare får Hassels kritik blir jag först förvånad, den är bara 3 rader. Gråbos var jättelång, men sen när jag läser förstår jag. Jag, som iofs är ganska känslig blir rörd till tårar.

" 9 years old very beautyful dog in exellent condition for his age. Exellent in all points. Moves very well specially in front."

Ja, det må vara Hassels kortaste kritik, men ändå en av hans allra bästa!

I takt med att molnen blir allt mörkare börjar Maria o Co packa ihop för hemfärd, ingen av tikarna gick vidare till final. Lagom till dom har åkt öppnar sig himlen och regnat öser ner. Utan skyddande tält blir allt dyngsurt. Det känns sådär kul att ha gått vidare till final. 3 timmar i regn verkar inte speciellt lockande. Jag packar ihop och går och sätter in alla grejer samt 2 blöta, frysande hundar i bilen. Sen går jag till restaurangen för att äta något, klockan är trots allt över 14. Innan jag går in ringer jag till mamsen och frågar om hon möjligen har lust att komma och hålla oss sällskap samt heja på i finalen. Hon nappar på erbjudandet och under tiden jag mumsar i mig en ciabatta med parmaskinka, tar hon sig från Malmö till Bosjökloster. Med i hejarklacken är också Krister och Maria.

Lagom till finalerna börjar vid 3-tiden drar molnen bort och det blir strålande sol från en klarblå himmel. BIR-veteranerna går nästsist och vi hinner bli rejält varma av solen. Äntligen är det vår tur. Domaren (ej samma som i rasringen) placerar reservplats, fjärdeplats, tredjeplats... så är det bara vi och Borzoien kvar. Vi 2 får springa ett sista ärevarv och sen har domaren bestämt sig, Hassel blir BIS-2 veteran och vinsten går således till Borzoien. Vilken känsla! Vi svävar hemåt på små rosa moln.

Väl hemma har killarna varit jätteduktiga. Dom har lagt nytt golv i "lilla" sovrummet. Vi tar en fika tillsammans och firar "vinsterna". Sen jobbar killarna lite till medan jag förbereder grillen. Vi sitter ute och njuter av god mat och vin. Kvällen avrundas med lite choklad innan vi stupar i säng allihop. Det har varit en lång dag. Framåt midnatt anländer Peter och Ingrid och dom smyger in och nattar sig på varsin madrass på nedervåningen.

Söndag är vi alla upp tidigt vid 8-tiden. Vi äter en gemensam frukost och planerar för dagen. Anders och Johan ska fortsätta med golvet, jag ska gå ut med hundarna och Peter, Ingrid och Emanuel bestämmer sig för att åka till Sövde. Vid 12-tiden ses vi igen och tar en fika. Vi sitter ute och njuter i solen. Killarna fortsätter golvläggandet, Ingrid läser och Emanuel leker och busar med Gråbo i trädgården. Jag förbereder middagen och efterrätten. Det blir grillade kycklinglår med rotfrukter och ris. Till efterrätt rabarberpaj och glass. Efter middagen måste tyvärr smålänningarna bege sig hemåt, men vilken helg! Killarna har slitit från morgon till kväll och golvet är klart, jättesnyggt blev det och jag har upplevt en helt underbar utställningsdag. Den kommer jag leva på riktigt länge.

1 kommentar:

Sagoruna sa...

Ja verkligen kul - GRATTIS igen!!! Den kritiken får du leva länge på! Vi får komma och inspektera golvet å det snaraste!

GRATTIS GRATTIS GRATTIS (-: