onsdag 11 februari 2009

Kaffe - rena hälsodrycken?

Ibland får jag kommentarer från familjen att denna blogg BARA handlar om hundarna och det stämmer nog. Jag har svårt att skriva om annat, för vad vill folk läsa om?? Mitt jobb kan jag pga sekretessavtal inte skriva om (jobbar som personlig assistent) och fritiden ja, den består mest av hundarna. Övriga livet är nog mest handla, städa etc och det har jag ingen lust att skriva om...men nu kommer i alla fall ett inlägg som inte handlar om hundarna, så får vi se hur poppis det blir ;-D

Jag erkänner direkt, jag gillar kaffe!!! och av den anledningen var det lite kul att två dagar i följd läsa i tidningen att kaffe är bra =D Nu behöver ju inte dom som inte dricker kaffe bli ledsna över detta, eftersom mycket annat i dryckesväg säkert är nyttigare egentligen, men det kändes ändå rätt bra att läsa att allt inte bara är dåligt med kaffe, plus att jag nu slipper känna dåligt samvete för alla koppar jag häver i mig per dag. Jag skulle nog inte klara mig en dag utan mitt älskade kaffe (vilket mina icke kaffedrickande vänner vet)

Ok, här kommer då det bra-iga med kaffe: 2-3 koppar om dagen minskar risken att dö i hjärtinfarkt med 25%. Dessutom sjunker risken för bröstcancer. Bryggkaffe skyddar även mot förhöjd kolesterolhalt. Allt enligt en ny studie baserad på 84 000 kvinnor. Källan kommer från tidningen I Form. Studie nr två har genomförts vid Koupios universitet i Finland och den visar på ett tydligt samband mellan kaffedrickande och minskad risk för demens. 3-5 koppar om dagen mer än halverar risken för att drabbas av demenssjukdomar som Alsheimer. Studien har pågått sen sjuttiotalet.

Nu ska jag njuta en kopp kaffe med gott samvete! ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad vore livet utan kaffe!! ;) Älskar kaffe & är oxå PA hihi. Funka d med smilisarna...

Jenny,Nokia och Leo sa...

Äsch det med smileysar har jag inte hunnit testa ju...men det kommer nog =)

Anonym sa...

Jag vet inte om min förr kommentar kom med men den såg ut typ såhär:
Visst är han söt... speciellt när han sover för han är en riktig busunge när han är vaken... Jag tycker man kan blogga hund, jag är visserligen partisk i frågan... Nu ska jag ta en kopp kaffe och det med gott samvete ;)

Anonym sa...

Mitt favoritkaffe är LAVAZZA Caffé Espresso. Funkar att brygga i vanlig kaffekokare också.
-Jack-