torsdag 4 september 2008

Jag läser del 2...

Jag fick en kommentar att jag borde motivera mina boktips ;-D och ja, varför inte? Generellt så gillar jag att läsa böcker med verklighetsanknytning. Triologin om Nancy (Glasfåglarna, Mosippan och Nancy) är bra exempel på böcker som jag "går igång" på. Det måste inte hända så mycket, utan levnadsödet i sig är det som fascinerar. Trots att handlingen i boken inte utspelar så långt bak i tiden, är det ett helt annat liv än det som levs idag!!! (Historia var för övrigt ett av de ämnen som jag gillade bäst i skolan.)

Boken om Ingvar Kamprad, vem imponeras inte av denna man?? Historien om en av Sveriges mest driftiga entreprenörer, som började med att sälja fröer på postorder och som idag har ett världsföretag i miljardklassen!!! Många roliga anektoder utlovas :D (som kuriosa så har jag själv jobbat på Ikea och det var också där jag träffade Anders)

Damernas Detektivbyrå är första boken i en serie och detta är en rad mysiga berättelser. Jag har läst ytterligare 4 i serien och tyckter tyvärr att sista böckerna tappar lite, då variationen på tema uteblir. Nu är det också dags att det händer nåt angående det som det snackas om redan i första boken!! (ledtråd bröllop :D)

Barskrapad är en intressant skildring av "världens rikaste land" USA. Journalisten Barbara ger sig ut i verkligheten och tar jobb i butik, städning m.m och försöker överleva på lönen. Inte helt lätt visar det sig. Kanske inte något nytt precis, men historien fångar ändå. Man både längtar dit och förfasas på samma gång!!!

Fågelbovägen 32 är en av de mest gripande böcker jag läst på länge. Stundtals är den riktigt, riktigt jobbig att läsa, just för att den berör så oerhört mycket. En bok som inte slutar när sista bladet är vänt, utan leder vidare till eftertanke och väcker frågan Är jag den jag tror??

Hoppas på fler tips från andra läsare på bra böcker!!!

3 kommentarer:

Play A While sa...

Nu känns det mer motiverat til varför jag bör läsa dem!!

Susanne Lindström sa...

Trilogin om Nancy är helt fantastisk! Jag håller just nu på att läsa Berlinerpopplarna, oj vilken otrolig bok! Ja, och så har jag ju en del andra böcker som jag håller på med samtidigt, men Berlinerpopplarna är huvudboken just nu. Jag är helt hopplös! Kan inte låta bli att "provsmaka" böcker hela tiden.

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jippi!! Fler tips, fler tips :D