söndag 10 juni 2007

Flitiga som myror

Ja, det kan man säja att vi har varit denna helg. Lördag morgon, tidig uppstigning vid 7-tiden. Direkt efter frukost begav vi oss mot Malmö och Svågertorp. Där gäller det att vara tidigt, helst redan när dom öppnar för att slippa total kaos. Vi började med Bauhaus, där var ännu ledigt med folk och dessutom svalt och skönt. Vi plockade till oss vad vi skulle ha. I första hand tapetrullar, av sån där renoveringstyp som ska släta ut och fixa till underlaget. Detta för att slippa bredspackla hela sovrummet på ca 20 m2 som består av strukturtapet a´la 80-tal. Till detta krävdes såklart svindyrt specialtapetlim och en hel uppsjö av tapetverktyg. Vi nöjde oss med att köpa tapetrullarna, limmet och en roller, då vi fått löfte om att låna resten av min kära mor. Hon passade även hundarna medan vi shoppade loss.

Vi knallade vidare till Biltema, affären som har det mesta av allt möjligt. Anders visste vad han skulle ha, några insexnycklar, men hittade inte rätt sort. Trots det gick vi inte därifrån tomhänta. Sist vi träffade Annelie och Mathias hade nämligen Annelie dramatiskt berättat om sitt förra hus som började brinna och noggrannt påpekat "Att har man trähus så ska man ha en brandsläckare" Ja, och när jag då fick syn på såna på Biltema, så var vi ju tvungna att köpa dels en pulversläckare, dels några fler brandvarnare. Det slank även ner 2 skarvsladdar, gräsklipparolja, batterier, några mejslar, fler penslar och grillbriketter. Hu! Nu var det dags att lämna inköpseldoradot. Plånboken var hårt åtgången och dessutom vällde folk in likt ett lämmeltåg.

Vi fortsatte färden mot Ekohallen och efter ett stopp på Flügger Färg, där vi köpte färg till utemöblerna, var vi framme. Krister firade födelsedag och vi var bjudna dit på eftermiddagen. Han önskade sig röda pelargoner till sina utekrukor, så vi köpte ett gäng. Även förrådet av schampoo, duschtvål, tandkräm m.m fylldes på, utan att vi visste ordet av var kundkorgen full. Dags att bege sig till kassan. Jag försökte hålla för öronen när kassörskan sa summan till Anse, jag får alltid så dåligt samvete, när vi är ute och shoppar. Nu har vi dessutom handlat jättemycket på senaste tiden. Det har i stort sett bara varit grejor till huset och renoveringen men ändå...

Eftermiddagen och kvällen tillbringade vi hos Krister. Till att börja med var det trekamp. Min mamma som älskar lekar hade förberett kasta ringar, dart, samt minigolf. Vi brukar mest sucka när hon drar igång, men faktum är att det är trevligt. Alla kan vara med, både barn och gamla pensionärer. Vann tävligen gjorde som vanligt Kaj (Kristers bror) Anders kom tvåa och Ann-Jeanett kom trea. Dags för maten. Krister hade dukat med långbord i trädgården så vi satt ute och åt. Han bjöd på Lasange, sallad och bröd. I "pausen" mellan mat och kaffe spelade Krister gitarr och berättade en rolig historia om när han åkte på konsert, för att se sin favoritartist och hur han kom backstage och fick träffa honom. Sen var det kaffe och tårta. Efter det var klockan "kväll" och vi åkte hem.

Söndag, Anders var uppe med tuppen, jag sov lite längre. Ibland är jag så himla trött pga min allergi. Anders bytte däck på min bil, pinsamt men sant, så har vi helt glömt bort det och jag har alltså åkt runt med vinterdäck fram tills nu. Dock var det inte dubbdäck! Jag målade om trädgårdsmöblerna. Det var samma färg som förra året, så jag fuskade och målade inte benen samt undersidan. Dom fick sig iallafall ett lyft och ny slityta. Sen klippte vi häcken. Anders klippte och jag räfsade upp och la klippet i sopsäckar. Sen kånkade vi det till den nybyggda komposten, på bara några dagar har vi nästan lyckats fylla den.

Nu håller Anse på och grejar med att montera nya dörrkarmar på ovanvåningen. Snart ska vi åka till Karups Nygård för att grilla med Annelie och Mathias. Mer hinner vi nog inte denna helg, men nästa vecka kommer Peter och då ska vi tapetsera i sovrummet. Sen är det bara lite målning kvar och sätta nya golvsocklar på plats, så är ovanvåningen klar. Det tar tid att renovera, men det blir så himla fint och så är man lite stolt att man faktiskt gjort det själv (med lite hjälp från släkten)
Mamma spelar minigolf
Anders kastar dart
Jag och Gråbo vid dammen
Krister spelar gitarr
Långbord
Hundarna slappar

1 kommentar:

Sagoruna sa...

Sovrummet kommer ju att bli fantastiskt fint! Lite avundsjuk faktiskt men jag har det rätt bra själv... Trevligt med grillning perfekt avslutning på helgen, men man kommer ju inte att bli hungrig de närmsta dagarna...
Och jag ska införskaffa brandsläckare, vet faktiskt inte varför det inte blivit av, har tom i omgångar önskat mig en i julklapp men aldrig fått någon. Gratulerar till ett bra köp i alla fall!