onsdag 20 juni 2007

Här händer det grejer...

Igår kom det 2 killar från Skorstensteamet hem till oss. Dom skulle installera en murspis plus en hel del annat. Det visade sig att det var det andra som skulle göras först. För att kunna använda skorstenen var den tvungen att rensas och vilket jobb det var. Hela dagen höll dom på att rensa bort kajbon, döda kajor m.m, inget trevligt jobb precis. Dom döda, halvruttna kajorna luktade inte hallon. Lite drygt 2 sopsäckar fylldes med skräp. Gråbo var nyfiken till tusen och ville kolla allt dom gjorde. Jag försökte hålla undan honom så gott det gick, men killarna verkade inte bry sig om hans påtvingande närvaro. Tvärtom, den ena killen lekte och busade en stund med honom och kastade tygtrasan. Gråbo blev överlycklig!

Anders jobbade på ovanvåningen och sågade ut för den nya karmen. Vi hade varit på Byggmax i Måndags och bytt dörrar och karmar mot den högre 210 modellen. Efter en hel del pyssel var dörren äntligen på plats. Sen var det bara att börja såga till dörrfoder och golvsocklar.

Idag fortsatte jobbet. Skorstenskillarna var uppe på taket och fixade med ventilationen till badrummet. Dom sågade upp ett hål och ledde ut ett rör, som sedan fick en plåthuv på sig. Dom fixade även mer med de olika kanalerna och delade vissa, nu ska det finnas kanal för tvättstugan i källaren, klädkammaren, murspisen, köksfläkten och badrummet. Då var frånluften fixad, imorgon ska dom montera tillluftsventiler ovanför fönsterna. Det är såna smala spjäll som man kan reglera beroende på väder. Det behövs verkligen eftersom huset är tilläggsisolerat och alla ventiler är igensatta.

Anders och jag fortsatte på ovanvåningen. Jag "finmålade" längst uppe vid taket med en smal pensel. Anders spikade fast dörrfoder och golvsocklar, duttade på färg över spikhålen samt målade om fönstret vitt. Till sist tog vi bort golvpappen och städade ur rummet. Nu är sovrummet äntligen klart!


4 kommentarer:

Sagoruna sa...

Himla fint!!! Där kommer ni att sova gott tror jag!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Ja, nu har vi äntligen fått dit en rullgardin också (tupplur ;-D) så det blir riktigt mörkt.

Sagoruna sa...

Å så bra är den beigegrön kanhända? Tur för mig att jag sover i alla ljus...

Jenny,Nokia och Leo sa...

Vågade inte chansa, så det blev en mörkblå. Stänger även dörren till rummet så inget ljus kommer in den vägen. Tänk att jag som är så mörkrädd av mig, måste ha helt mörkt för att kunna sova :O Hur konstigt som helst!