måndag 18 juni 2007

Söndagsspår

På lördag kvällen hade jag pratat med Annelie om att spåra under morgondagen. Vi bestämde att vi skulle höras av på morgonen och beroende på vädret, skulle vi antingen köra till Smedstorp och spåra, eller hålla oss kvar i Sövde. Söndag morgon vaknade jag pigg som en mört. Eftersom jag vet att Annelie inte brukar vara lika morgon pigg, var det bara att försöka sysselsätta sig några timmar. Jag pysslade lite inomhus och mellan kl 9-10 gick jag en prommis med hundarna i skogen. Vädret var underbart, soligt och vindstilla men ändå inte för varmt. Vid 10-tiden vet jag att Annelie brukar kvickna till liv och mycket riktigt, 10.15 ringde telefonen. En halvtimme senare plockade jag upp Annelie och tjejerna med packning. Sen gick färden mot Smedstorp. Där skulle även Lill ansluta med sina Faraohundar.

Bilresan gick bra och vi kom fram till spårskogen. Nu skulle det läggas spår! Vi hade tillsammans 6 hundar som skulle spåra (samt ytterligare 2 fripassagerare som bara var med som sällskap). Lill hade redan lagt sina spår, så det var övriga som återstod. Ett lite längre till Gråbo, ett långt till Runa, ett kort till Hassel, ett kort till Saga och så till sist, ett kort spår till Gråbo. Jag lade ut det korta till Gråbo och Hassels spår, Annelie de övriga. Det är ju en del pyssel och det tog sin lilla tid, men egentligen var det bara bra, eftersom spår bör ligga minst en timme innan man går på. Nu var det äntligen dags att börja. Eftersom Lills spår legat sen i morse, ca 3 timmar började hon med sina hundar. Det gick jättebra, Leia som brukar vara för snabb och slarva var lugnare idag. Morgan tramsade lite i början av spåret, försökte spåra nåt annat vilt istället, men sen gick det bra.

Nu var det Gråbos tur. Vi skulle gå det långa spåret som Annelie lagt ut först. Jag var lite nervös för att han skulle ha glömt. Vi har bara gjort det 2 ggr innan och pga olika anledningar är det nu flera veckor sen. Gråbo var pigg och blev jätteglad över att komma ut ur bilen. En bit innan spårstarten bytte jag till sele och då blev han som tokig. Han gnällde och drog in i skogen. Jag försökte visa honom spårstarten noga, men han var inte intresserad. En snabbkoll och så var vi iväg. Gråbo tuffade på i bra fart, nosen i marken och viftande svans. Jag undrade om vi var rätt på det, men hann inte kolla några snitslar, jag hade fullt upp med att inte snubbla över nåt och att hålla rätt på linan. Plötsligt tvärstannar Gråbo, gör en liten lov tillbaka och börjar sen spåra åt vänster. Aha! Det var vinkeln. Det var första gången vi la en vinkel till honom och vilken naturbegåvning. Här behövdes ingen hjälp minsann, det var bara att hålla i sig. På slutet tog han klöven och jag förökte ge honom lite godis, men som vanligt spottar han bara ut godiset. Han vill ha klöven! Nu var han nöjd, det syntes tydligt på honom, såg så där lycklig ut som bara en whippet kan.

Annelie spårade med Runa och Saga. Det gick jättebra. Runa var sitt gamla vanliga jag efter operationen och Saga gjorde sin bästa insats någonsin. Hon som brukar snigla sig fram, hade riktigt bra fart i benen. Så var det "gammelgubbens" tur. Hassel som är 9 1/2 år skulle få prova på viltspår för första gången. Även här var det lite pirrigt. Skulle han fatta något och vara intresserad, eller skulle allt gå åt pipan. Jag visade honom spårstarten och han nosade nyfiket, krafsade lite med tassen, men verkade inte överdrivet intresserad. Jag visade igen och pratade uppmuntrande med honom. Jodå, han började långsamt och försiktigt ta sig framåt. När vi är nästan framme vid slutet markerar Hassel en klöv. ??? Vad är detta för en klöv, jag blir förvirrad. Hassel bryr sig inte utan fortsätter spåra och lite längre fram ligger "vår" klöv. Nu blir det jubel och hurrarop, Hassel klarade sitt första spår galant.

Nu hade vi bara Gråbos korta spår kvar och även det går det som tåget. Hundarna får busa en stund tillsammans och Gråbo passar på att gå både Sagas och Hassels spår på egen hand. Han är för rolig den killen. Dessutom hittade han några gamla klövar och det blev han ju stolt över, sprang runt och mallade sig med dom. Plötsligt var det hög tid att åka hem, klockan är redan 3 på eftermiddagen. Vi åker hem med ett gäng trötta och nöjda hundar. På kvällen målar jag klart i sovrummet och Mamma, Krister och Jack kommer och hälsar på. Vi går en promenad med hundarna tillsammans och njuter av den härliga kvällen.







Annelie och Runa






Annelie och Saga










Jag och Gråbo











Jag och Hassel

2 kommentarer:

Sagoruna sa...

Jag morgontrött??? Fattar ingenting... (;

Duktiga var dom hundarna!!! Man blir helt impad av att dom klarar saker sådär. Roligt och nu är vi ju ett lagom antal tränande hundar så att man kan lägga spår och sen gå dem utan en massa spilltid.
Nu ska vi bara lära matte att gå + bloda + släpa klöv + snitzla på samma spår... (-;

Maria G sa...

Hej Jenny.
Va duktiga Gråbo och Hassel är.

Ha en skön midsommar!

/Maria