onsdag 14 maj 2008

Valpkurs

Igår var första gången och eftersom jag aldrig gått just valpkurs med någon av mina andra hundar, var jag ganska nyfiken på hur det skulle gå till. Det började med lite allmän information om kursens delar.
  • Grundlydnad
  • Kontaktövningar
  • Nybörjarspår
  • Miljöträning
  • Hund och hundsjukvård
  • Teori i samband med fika inomhus

Sen presenterade sig vår kursledare och sen fick vi övriga presentera oss lite kort. Kursledaren hette Veronica och hade stor erfarenhet av olika hundar, dels hade hon hållt kurser, men även tagit hand om "problemhundar" samt varit jourhem för hemlösa vovvar. Hon hade haft större brukshundar tidigare, men pga värk i kroppen på senare år, så hade hon nu en liten korsning Papillion/Shitzu. De allra flesta av övriga deltagarna verkade också hundvana och många var inne på sin 3 o 4 hund precis som jag. Det var ett härligt blandat gäng av olika raser, där var Labrador, Dvärgschnuzer, Malinois, 2 st Shelties, Tollare, Cocker spaniel, Softie, Rottweiler. Ja, det var hela gänget 10 st.

Sen gick vi ut på planen för lite praktiska övningar. Vi gick igenom sitt o ligg och detta har vi till läxa till nästa gång. Sen fick vi gå runt lite hur som helst på planen och jobba med följsamhet. Efter det gjorde vi en övning som avslutning för dagen. Det gick ut på att alla stod i en ring och sen skulle man en i taget gå slalom runt övriga deltagare. Man fick inte ha koppel, men man fick använda godis eller leksak för att få med hunden runt.

Det var en jättebra övning och Nokia imponerade på matte genom att klara det galant. Endast den ena sheltien var så pass intressant att han gjorde ett lite lekskutt och tappade kontakten några sekunden, men sen var han snabbt tillbaka hos matte. En helt klart nyttigare övning, än att lära in sitt och ligg, som jag tycker är nästintill onödigt att lägga tid på. Jag menar vilken hund kan inte sitt?? och för det mesta utan att ha gått på kurs och lärt sig det. Nä, nu ska jag inte gnälla, det verkar vara en bra kurs och det blir ju även vad man själv gör det till. Vill jag inte traggla sitt o ligg så är det ju ingen som tvingar mig till det.

2 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Vad roligt att ni har börjat kursen! Extra skoj att du skriver vad ni gör så kanske man kan "sno" lite ideer till sina egna kurser :)Va duktig han var med att hålla kontakten med dig när ni gick slalom mellan dom andra kursarna! Det kan ju faktiskt vara ganska så svårt! Våga kommer nog inte gå någon kurs än men vi ska gå en klicker introduktion tillsammans två onsdagar framöver, tror det kommer passa henne =)

Jenny,Nokia och Leo sa...

Hi,hi sno på du bara... vi kommer fortsätta att rapportera :D