onsdag 21 maj 2008

Valpkurs - lektion två

Ja, då har vi klarat av gång nr 2 på valpkursen. Det är minsann inga lätta övningar som vi ”utsätts” för tycker jag, men det är verkligen spännande att se hur olika raser fungerar och reagerar i dessa situationer. Lättast hittills har killen med Malinois, tjejen med Softisen och så jag *stolt* ,medans andra får jobba betydligt hårdare. Igår gjorde vi ett antal olika övningar på samma tema, nämligen med korv som störning. Den vars hund knep en korvbit ska bjuda på tårta nästa gång. Jag kan avslöja att det blir tårta nästa gång, men det är inte vi som ska bjuda.

Första övningen var att gå förbi en tallrik med korvbitar och hunden skulle ha bibehållen kontakt hela vägen. Hur lätt som helst :D

Nästa övning så var korven utslängd på marken. Kursledaren kallade det ”minfältet” och detta skulle vi gå genom med bibehållen kontakt.

Tyckte ni det lät svårt?? Nej, inte speciellt va?

Nästa övning var lite svårare. Då skulle man lämna sin hund till kursledaren och gå över ”minfältet” med korv. Sen skulle man kalla in hunden, som då skulle springa genom korvminorna, utan att ta för sig av det goda. Jag är glad att jag har whippet, för Nokia hann aldrig märka korvbitarna. Han bara flög till matte :D

Sen blev det lite lättare övningar igen. Kursledaren la ut korvbitar framför hundarna och dom skulle sitta fint och ha kontakt tills matte/husse bestämde att det var ok att ta korven.
Sista övningen var att kursledaren gick runt till alla med ett fat korv och hälsade, alltså tog i hand med alla. Hunden skulle sitta fint vid sidan hela tiden och fick då en bit korv.

Efter det var det paus och fika. Sen var de flesta hundarna ganska trötta, så det blev en ganska lätt övning som avslutning. Det gick ut på att dom skulle klättra på stenar, stubbar m.m och man kunde även öva sitt och ligg. Det var allt för denna gång!

4 kommentarer:

Ursula Andersson sa...

Oj! Vad avancerat det lät för småvalpar! Men ju mer man tränar desto trevligare blir de ju att ha att göra med i det vanliga livet ... Jag kan avslöja att Voice skulle ha knipit en och annan korvbit! Tack för namnförslaget, förresten! Jag ska komma ihåg det till nästa stoföl (nu hade jag redan hunnit bestämma mig för Morning Light).
Lycka till på utställningarna med snyggingen Nokia!

Anonym sa...

Efteråt var det paus och fika.
Grillade ni korv med bröd då ? :-)
-Jack-

Anonym sa...

Det låter som att om jag och Saga gick på den kursen så skulle vi bjuda på tårta varje gång :)

Sagoruna sa...

Ja Mathias du ska kanske gå den kursen med Saga om jag går den med Eira? Så kan vi bjuda på fika varje gång av ena eller andra anledningen...