onsdag 5 september 2007

I Wallanders spår

Inspirerad av det fina vädret bestämde jag mig för att göra en utflykt till Ystad. Lilla Gråbosan fick följa med. Första stoppet var ÖB. Jag skulle lämna tillbaka 2 st hundtäcken som jag köpt förra veckan, men som inte visade sig passa. Sen körde jag ner mot city för en tur på stan. Vi kollade in de stora färjorna i hamnen och tågen vid stationen. Vid busstorget mötte vi 2 tjejer som tyckte Gråbo var JÄTTESÖT, ja dom stod en lång stund och beundrade honom och pratade med varann om hur söt han var. Till slut tog dom mod till sig och kom fram och frågade om dom fick klappa honom. Det fick dom såklart!

Vi tog oss vidare upp till S:t Knuts Torg där ligger bl.a Fridolfs konditori, som är Kurt Wallanders stamfik. Det är också, vad jag vet, det enda konditori som serverar den berömda Wallander-bakelsen. Under det år min bror bodde i Ystad brukade vi fika här, så det väcktes en del nostalgiska minnen. Vi knallar vidare upp mot gågatan för lite fönstershopping. Här är det fullt med folk som strosar runt precis som jag och njuter av det fina vädret. Gråbo får chansen att träna sig i lite "Gågatu vett" här trängs folk med barnvagnar, cyklar och hundar om vartannat. Det är mycket att titta på för en liten kille. Speciellt roliga är alla såna automatiska dörrar som glider upp när man passerar. - Hallå! Matte dom öppnade här för oss!
Gråbo hittar även "Röda mattan" som är utrullad speciellt för oss såklart. Såna där kan man gå på säjer Gråbo, det vet jag för det har gjort på utställning, så det så!

Vi gör några fler "Wallanderstopp" bl.a på Mariagatan, Wallanders bostadsadress och Stortorget. Efter drygt 1 timme på stan är det dags att bege sig hemåt.


Gråbo poserar framför Ystads "logga"

3 kommentarer:

Sagoruna sa...

Härligt med nostalgi trippar! Å så skönt avslappnad Gråbosen såg ut där på bilderna!

Å vi ses snart - jippi och nervöst...

Maria G sa...

Ystad är en riktig myspysig stad! Men vaddå röda mattor? Vart hitta´ru dem?

Vi ses i Helsingborg! :D

Jenny,Nokia och Leo sa...

Om jag inte minns helt galet så var det vid ingången till en restaurang, jag kollade inte så noga, men det såg kul ut med en röd matta bara sådär rakt ut på gatan!

Ja, vi ses på Söndag!