onsdag 22 augusti 2007

Mat+Musik=Malmöfestival

Som den gamla inbitna Malmöit man är, så hör ett besök på Malmöfestivalen till. Även om jag numera är utflyttad från stan och har blivit en lantlolla. I Måndags var det dags, jag hade bestämt med mamsen vid hennes jobb och vi parkerade bilen där. Sen tog vi en buss upp till Triangeln och hamna mitt i smeten. Första stoppet blev vid den sopsorterande hunden Bossan. Det var en 10-årig Kelpie som sorterade sopor för glatta livet. Hon pantade sopor och köpte sedan kex för pengarna, smart hund ;-D Det berättades också att just pantflaskor var det återvinningsystem som fungerade bäst, antagligen just för att man får "belöning" för mödan. Batterier och uttjänta elektronikprylar var det som fungerade sämst, vilket var jättedumt eftersom dessa produkter är miljöbovar och verkligen bör tas om hand på rätt sätt. Kanske Bossan lyckades lära en och annan att sortera bättre. Själv bor jag med en ytterst flitig sopsorterande och komposterande man, så jag slapp känna dåligt samvete. Skönt!!

Vi tog oss vidare upp till Gustav och gick ett varv för att kolla matutbudet. Det slutade med en Langos i sedvanlig ordning. Jag är tokgalen i Langos och det fanns helt enkelt inget annat som verkade mer lockande. MUMS! Den var jättesmarrig och rejält mätt blev jag också. Så drog vi vidare upp till Stortorget. Där spelande Taj Mahal för fullt. Det lät ganska bra, men där var inte mycket publik, vilket gjorde att den rätta stämningen uteblev. Vi suktade efter en kopp italienskt kaffe, men eftersom vi inte sett en enda baja-maja toalett, grymt mysko, utmanade vi inte ödet utan drog vidare till kanalen och Jazz-tältet. Här är medelålder 60+ men vilket schysst sväng! Vi diggade ett tag. Sen var det dags för 60-tals tältet. Detta låg i år fullständigt avlägset borta vid stadsbiblioteket, vem kom på denna korkade idé? Ja, ja väl där var det smockfullt, så uppenbarligen tyckte folk det var värt besväret att ta sig dit. Här var det fullt ös, Beatles, Stones, Beach Boys hits m.m serverades på löpande band. Stämningen var hög och allsången likaså. Yihaa! Nu började det sprätta i dansebenen :-D

Tyvärr var vi tvungna att dra vidare igen, klockan började bli mycket. På vägen tillbaka till Centralen, stannade vi på Stortorget och lyssnade en stund på Nisse Hellberg, hederlig rock po skånska! Så tog vi då bussen från Centralen till bilen, jag körde mamsen hem och sen hem till Blentarp. Strax innan midnatt ramlade jag i säng. Det var ner och vända på kudden bara eftersom jag skulle upp igen halv 2. Då väntade 3 och 1/2 timmes promenad med tidningar. Jag var lite småtrött i benen när jag kom hem...

Inga kommentarer: