tisdag 18 september 2007

Härliga Bolmen

I Fredags for vi upp till stugan. Stugan är egentligen numera en hel stugby, då den ursprungliga stugan på 40 kvm med åren fått sällskap av en "friggebod" (det är den vi brukar sova i) och ny för i år ett "undantag" för "gamlingarna" . Ska man vara riktigt noggrann så är även vår ursprungliga stuga nybyggd, då det på den jättestora tomten från början bara fanns en banvaktstuga. Sen styckades tomten av ungefär på hälften. Banvaktstugan ligger kvar som den alltid gjort och på den nya tomten har det alltså byggts 3 stugor. Det var lite allmänt värdelöst vetande, åter till historien!

Vi kom fram vid 7-tiden på kvällen och eftersom det mörknar redan vid 8-tiden sa vi bara hej till familjen och sprang sedan ut i skogen för att leta svamp. Anders letade kantareller och jag försökte hålla koll på 3 halvgalna hundar. Dom drabbas alltid av fullständig fnatt när vi kommer hit och rusar hit o dit i ren glädjeyra. Att det sedan regnat hela dagen och att det därför var halt på sina ställen, struntade dom fullständigt i. Jag intalar mig, i lugnande syfte, att det bara är bra för deras balans och kordination och att dom är vana att springa lösa i terräng. Kanske hundar som bara är vana att gå på asfalt och plan mark möjligen skulle kunna snubbla och göra sig illa, men inte mina cirkusakrobater. Anders hittar en del svamp och på kvällen blir det svampmackor. På Lördagen är Anders uppe jättetidigt och letar svamp, han hittar massor. När vi andra vaknat vid 9-tiden äter vi frukost. Sen går jag och Anse ut med hundarna och svampkorgen. Vi går ca en timme och hittar massor med mer svamp. Väl tillbaka rensar Ingrid och jag svampen och Peter och Anders börjar lägga in golv i nya stugan. Efter lunch tar jag och Gråbo en cykeltur ner till Piksborg. Det är en gammal slottsruin från 1300-talet. Vi går runt på kullarna och tittar på utsikten över sjön. Vädret är soligt men väldigt kallt och blåsigt. När vi kommer tillbaka äter vi middag och sen fortsätter alla pyssla med sitt.

På kvällen går Anse och jag en jättelång tur ca 2 timmar och hittar en del svamp. Hundarna är lösa i stort sett hela tiden och vi ser inte en enda människa. Här är verkligen glesbygd jämfört med hemma. Många av våra gamla fina svampställen har blivit förstörda av stormen Gudrun, det är hyggen överallt och på många ställen är marken förstörd och uppkörd av skogsmaskiner. Det är lite deppigt när man tänker på hur sagolikt vackert här var för bara några år sen. Jag har kameran med men tar ändå inga bilder på förstörelsen, jag tycker det är för sorgligt helt enkelt. Det kommer att ta många, många år innan skogen har återhämtat sig.

Söndag vaknar vi av regnet som smattrar mot taket. Vi går upp och äter frukost. Vädret vägrar bli bättre, det är mulet och duggregn, lite hemlängtan kommer smygande. Nåja, hundarna behöver lite rastning även i sämre väder. Jag och Anders bestämmer oss för att cykla ner till Piksborg, Hassel och Gråbo får följa med. Fänkål stannar hemma och hjälper Ingrid med maten. På vägen till Piksborg är hundarna lösa, dom tokspringer och busar med varann. När vi kommer fram går vi inte upp till ruinen utan fortsätter en bit fram till bron över sjön, där vänder vi och cyklar tillbaka. Hundarna är lösa en stund, men sen kopplar vi dom och passar på att köra med dom i trav. När dom får springa lösa själva är det oftast full galopp som gäller.

Tillbaka i stugan äter vi middag och sen är det dags att åka hem. När vi nästan är hemma tittar solen äntligen fram, så vackert det är, böljande kullar i soldis och skogen i horisonten. Borta bra men hemma bäst!

Inga kommentarer: