onsdag 22 augusti 2007

Oplanerad LC-debut

I söndags åkte vi till Flyinge för att titta på Lc-träning. Maria och Gråbos kullsyster Java skulle också dit. Java skulle springa licenslopp. Vi kom dit vid 11-tiden, lagom till första loppet skulle gå. Där var väldigt lugnt och mysigt, inte mycket folk och hundar. Jag och Maria satte oss en stund och drack en kopp kaffe. Vädret var perfekt, soligt men inte speciellt varmt. Ganska snart var det Javas tur att springa och Gråbo blev nyfiken, var tog hon vägen?? Åh, hon springer ju där, jag vill också vara med! Gråbo stod på bakbenen och tjöt av upphetsning. Nu hade han fattat vad det gick ut på. Maria tyckte att jag skulle prova ett lopp med honom eftersom han var minst sagt tänd på det hela. Jag var tveksam, hönsmamma som jag är. Plötsligt dök Annelie upp och även hon tyckte att jag skulle prova. Jag föll för grupptrycket ;-D Ja, ok då vi provar väl. Jag fick fylla några papper och sen prova ut en munkorg åt Gråbo.

Så var det dags. Luren for iväg och Gråbo efter i en himla fart… han följde den helt perfekt hela vägen, det syntes minsann inte att han var nybörjare på det här. Så var det slut och Gråbo lät sig snällt fångas in, han var trött men helt överlycklig. Detta var kuligt matte tycktes han tänka. Vi stannade och såg de sista loppen och pratade hund mellan varven. Sen for vi hemåt. Väl hemma åkte jag iväg och la ut två spår i skogen. Sen var det rastning av hundar och middagstid. Senare på kvällen for jag iväg igen för att spåra. Det gick jättebra. Jag trodde Gråbo skulle vara trött efter dagens upplevelser, så jag hade lagt ett lite kortare spår än vanligt, men han var hur pigg som helst och spårade kanon. Även Hassel spårade bra. Det enda jobbiga var alla mygg, jag blev helt sönderstucken på händerna. På kvällen var jag helt slut, vilken intensiv dag!

Inga kommentarer: