söndag 30 januari 2011

Nån sorts sammanfattning av täckena

Jag fick hjälp att ta lite bilder idag. Hundarna var precis hemkomna från en lång prommis med lösspring, så de var hyfsat möra :) Vi lyckades ta bilder på 3 av täckena, det finns 2 modeller till och dessa kommer i ett senare inlägg. Det är täcken från Kerstin (som är beställda, men som inte kommit än) och från Lisa (Burnt Sienna) där jag köpt till fler täcken med snöflingor.

Först ut blir täcken från Granngården (Hansbo)


Rejäla och varma täcken gjorda av yttertyg liknande bävernylon, fast som andas. Enligt produktbeskrivningen: "600 denier kraftigt tyg. Specialkonstruerat snabbtorkande tyg med andasfunktion ger lagom temperatur i alla väderlekar. Tyget har effektivt skydd mot vind och vatten samtidigt som det släpper ut fukten. Detta håller din hund varm och nöjd" Varför täcket andas? En fördel om man sätter på täcket på en redan blöt hund! Alla sömmar är tejpade.
Min egen bedömning: Verkligen robusta täcken som håller för lek (kan vara på när hundarna är lösa utan problem) De verkar också vara otroligt varma och sköna. Impregneringen höll väldigt dåligt, ska hålla 10-15 tvättar, men redan efter 2 märkte jag en försämring. Numera kör jag i lite flytande impregnering vid varje tvätt. Tyget har även dragit sig på vissa ställen. Vet ej varför? men det verkar som att ytter och innertyg krympt olika mycket. Jag vet även att Mia köpt likadana till sina whippets och de fick blödande skavsår på frambenen. Banden var enligt henne vassa. Detta är dock inget jag märkt av på mina.



Grabbarna i sina fina och färgglada täcken från Marie (Kennel Pompecas)
Jättefina täcken som man blir glad av :) De finns i en mängd olika färger och mönster och är så pass billiga/prisvärda att man lätt kan unna sig flera stycken. De är sydda i enkel fleece, så är inte de allra varmaste, men de räcker gott och väl. Eftersom de har magplatta tycker jag de ger ett bra skydd ändå. Användbara i princip hela året förutom de absolut kallaste dagarna. Riktiga favoriter som används varje dag!



Dessa täcken kommer från Yvonne Brandt (Kennel Torshammarens) och är regntäcken i nylon med teddyfoder. De är inte heller speciellt tjocka, men passar kanon ruggiga dagar när det blåser och regnar småspik (så som vintrar brukar vara i Skåne) De knäpps med ett enkelt band och spänne under magen och jag som är hanhundsägare säjer TACK! för den lösningen. (Inget onödigt tyg som det hamnar kiss på) De har inte magplatta, men jag upplever ändå dem som skyddande för täcket spänns åt bra av bandet, så även magen får skydd. Svårt att beskriva i text.
I nästa inlägg kommer som sagt lite mer om de andra två modellerna. Hoppas ni läsare har fått lite tips :) Jag gillar alla modellerna jag köpt för de passar för olika sorters väder och årstider.

8 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Wohoo vad jag gillar dessa inlägg i whippet täckernas "råd och rön" ! Följer med spänning! Skulle gärna vilja veta priserna per täcke i inlägget! Underbart väder idag! Hoppas ostkakan smakade gott! Här har lägenheten blivit noga dammsugen (händer inte så ofta...) =) Man får verkligen energi dagar som denna!
Kram!

Maya sa...

Åh vad bra, sånt här skulle jag vilja se mer av! Kom ihåg när jag precis skaffat min whippet-tös, vilka problem jag hade med att välja vilka täcken jag skulle köpa. Önskar jag hade läst det här då :)

Undrar lite om Hansbotäckena, hur länge sen är det du köpte dom? Vet du om dom finns kvar på Granngården? Skulle verkligen behöva ett riktigt varmt täcke till min tjej men har inte riktigt råd med ett måttbeställt whippettäcke, så det där lät ju som ett riktigt bra alternativ!

Mvh, Maya

Jenny,Nokia och Leo sa...

Hej Maya!
Jag köpte dem i höstas så har du tur finns det kvar :)

Maya sa...

Då ska jag gå dit och kolla så fort som möjligt!

Mia Eriksson sa...

Hej Maya, jag beställde 3 stycken på Granngården för några veckor sedan och då fanns det några kvar på huvud lagret =) Om det är slut i affären så be den kolla där =)
Mvh Mia

Maya sa...

Det ska jag gör Mia, tack för tipset!

Frågan är hur stort man ska ha...Antar att ni gått upp en storlek eller så för att kompensera för att de inte är whippetanpassade?

Maya sa...

Vad heter modellen förresten? Så ajg vet vad jag ska fråga efter :)

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag har storlek 65 cm till mina killar. Vet inte vad modellen hette?? men de hade 2 modeller till som var tunnare, men de såg annorlunda ut, typ nåt rutigt tyg och ett som var reflextyg. Säj det ska vara mörkblå tjockare täcken, så vet de nog vilka det är :)