lördag 8 mars 2008

Se upp för farliga namn!

Igår var min mamma och bror hos oss. Vi satt och myste i soffan och fikade. På Tv-n var det Postkodmiljonären. Så dök frågan upp vilket år som Tjernobylkatastrofen inträffade. Min bror trodde stenhårt på 1983, men det visade sig vara fel. Rätt år skulle vara 1986 (kvinnan som fick frågan visste inte, utan hoppade av och tog pengarna istället och tur var det!) Min bror fortsatte envisas om årtalet och studsade upp till datorn för att kolla. Han hittade då en intressant sida!
http://hem.bredband.net/b572399/Tjernobyl/Tjernobyl.htm

I inledningen står det så här: Tjernobyl är en 800 år gammal stad. Tjernobyl är ryska och betyder gråbo, en malörtsliknande växt.

Hrm! och jag som trodde jag döpte min lilla söta hund efter en oskyldig växt. Nu ses plötsligt ett samband med världens värsta kärnkraftsolycka!! Jag kanske borde döpa min nästa hund till något mer garanterat oskyldigt som Molle eller varför inte Kompis??

6 kommentarer:

Sagoruna sa...

Ja det tycker jag fast det är passande med (kärnkrafts)-olycka på Gråbo... (-;

Jenny,Nokia och Leo sa...

En sak är säker, inget har varit sig likt sen Gråbo flyttade in ;-D

Anonym sa...

Eller kanske efter en finsk Mobil-jätte så blir valpen garanterat framgångsrik :D Kul att du kikade in hos oss!

Anonym sa...

Tycker du kan nöja dig med att gråbo betyder malörtsliknande växt, ja på svenska. Vad sen gråbo betyder på ryska behöver vi inte bry oss om här i Skåne iaf. Mia i Mölle

Anonym sa...

Vad sägs om OLA - som i Motorola. Kärnkraft och mobilstrålning, kan det bli mer strålande ? :-)
-Jack-

Whippeten Nota sa...

Var det är nu till helgen som du får hem lille Nokia? Jag kan tänka mig att ni längtar :) Har ni kommit på något passande namn än? Hade varit skoj att ses någon gång! Kanske på någon utställning eller lure prov framöver ?
Ha det så gott alla 2 & 4 benta!
Mvh Våga med familj