söndag 13 januari 2008

Ystad by the Sea + berättelsen om en försvunnen pip

Nu kan jag bara varna för att det kommer att bli ett långt inlägg igen. Det hela började i fredags. Jag har varit genomförkyld och sängliggande hela veckan. Ja, någon liten promenad runt kvarteret har det blivit, men annars har Anders fått sköta rastningen. I Fredags var så Gråbo något vild och rastlös av sig. Han hade ju inte fått springa lös på flera dagar!! Vi bestämde oss för att åka ner till Sövde tillsammans. Allt gick bra och vi kom hem med 2 trötta och nöjda hundar. Lugnet varade tills det var dags för kvällspromenad. Var är pipen?? Pipen är för dom som inte vet, Gråbos favoritleksak och det går inte att gå promenad utan den.

Vi letade och letade i huset, men till slut inser jag att vi måste ha tappat den i Sövde, ute på ängarna där. Jag får i detta läge skylla på feber, hur kom jag annars på idén att ta med hundarna plus en ficklampa och åka ut i bäckmörkret för att leta efter pipen. Jag visste så pass mycket, att den försvunnit någon gång på slutet av rundan, så jag tänkte att jag går från vägen och fram till fältet tar slut och tillbaka. Det hela lät väldigt logiskt hemma i Blentarp, men när jag kom fram till Sövde insåg jag hur MÖRKT det är på landet. Nåja, hade jag nu kört dit så fick jag väl göra ett försök.

Jag tog Gråbo och ficklampan, Fänkål fick gå lös. Efter en stunds traskande var vi vid slutet av fältet och ingen hittad pip. Vi vände och började gå tillbaka mot bilen. När vi är ca 100 meter från bilen markerar Fänkål något. Jag rusar dit med ficklampan och JIPPI, det är pipen! Min duktiga gammelman är visst inte helt pensionerad än. Glad i hågen kör jag tillbaka till byn. Som bonus så blev ju hundarna rastade också ;-D

Dagen efter, på Lördagen sitter jag och funderar på gårdagen och kommer fram till att det är väldigt dumt att bara ha en pip. Denna speciella pip inköptes på ÖB i Ystad för nån månad sen och har jag tur säljer dom fortfarande sådana. Vädret är rätt hyfsat, så jag bestämmer mig för att slå två flugor i en smäll och ta med Gråbo på en strandpromenad vid havet. Det är härligt där, havet dånar i öronen. Det är som vanligt mycket folk som promenerar, fast dom flesta går uppe på gångvägen och inte nere vid vattnet. Vi möter ett par med en söt lurvig valp. Han heter Jackson. Gråbo och han busar så sanden yr. Vi hinner även en sväng på stan innan jag kör bort till ÖB. Där inhandlas 2 nya pipisar att ha i reserv plus 2 påsar grisöron. En helt och hållet hundshopping runda blev det.

6 kommentarer:

Maria G sa...

Vilken tur att ni hittade pipen! :) Hör av dig nästa gång du ska till stranden så möts vi!

Maria G sa...

Å krya på dig....

Sagoruna sa...

Ja man måste ha reserver jag har ju 3 pellefanter annars skulle det nog gnisslas här...

Susanne Lindström sa...

Vilka fantastiska bilder! Jag måste nog fotografera snart och lägga ut på vår blogg så att du får se vad fint vi har fått. Vi har fått så mycket härlig snö. Vovvarna springer i den så det bara yr om dem.

ontuesday sa...

Vilket underbart inlägg om pipen, havet och snuvan. Nyfikenheten pockar på: vad är pipen för något?

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag får väl stilla nyfikenheten och publicera en bild på pipen snart!