onsdag 4 juni 2008

Valpkurs-lektion 3 och 4

Jag kom på att jag glömt skriva om valpkursen förra veckan. Jag hade typiskt nog huvudvärk och kände mig inte alls på topp, så kanske var det därför jag glömde skriva om eländet dagen efter. Kursen i sig gick bra, som jag minns så jobbade vi mycket med följsamhet, gick slalom mellan koner etc. Vi hade även olika inkallningsövningar, som sista övning stod alla på en linje och så skulle man två och två gå iväg och sen kalla in sina hundar samtidigt. Det var en snabb sammanfattning av lektion 3.

Igår så var det lektion 4 och denna gång skulle vi vara i Skurup och miljöträna. Det lät mer spännnade än det var, eftersom många övningar var rätt snarlika varann tyckte jag. Som första övning, så skulle man gå in genom sådana där automatiska dörrar och sen ut igen såklart. Sen var det ett ställe med fläktar och där kom ut luft som man skulle gå förbi. På samma ställe var där en lång och ganska brant källartrappa. Nokia går ju i trappan hemma så jag tänkte att det var väl inte så svårt, men nästan ingen av de andra valparna ville gå ner. Om det var för att dom var ovana vid trappor eller om det var för att man gick ner i ett mörkt hål vet jag inte?! Nokia gick iallafall ner till botten och vände och sen upp igen utan att tycka det var nåt konstigt alls.

Sen var det en massa balansövningar på olika bänkar och vid en lekplats skulle man åka rutschkana med hunden i famnen. Vi gick också slalom mellan cykelställ. I Skurup finns även tågstation, så sen gick vi dit vid bomfällning, så dom fick lyssna på pling, pling ljud och sen tåg som körde förbi. Det var också en massa övande på att gå över gatan på rätt sätt, dvs hunden skulle stanna och sätta sig innan man fick gå över. Det sistnämnda kan jag ju säja att det är inget jag kommer att fortsätta med. Jag är så himla trött på allt detta sättande i tid och otid, men men alla är vi ju olika, kanske vissa tycker det är jätteviktigt.

Som sista övning så skulle hundarna gå på en galler-ramp. Jag var rätt tveksam till denna övning och väntade till sist, men efter att alla andra klarat sig, bestämde jag mig för att försöka. Det gick som tur var väl. Nokia är ju inte den som tvekar att följa med matte, men jag tycker det är obehagligt att låta hundar gå på galler, eftersom klorna går igenom och har man otur kan dom ju skada sig. Så hade 2 timmar gått och det var dags att bege sig hemåt igen. Jag vet en kille som sov hela vägen hem ;-D

Inga kommentarer: