söndag 28 oktober 2007

JA!!! Vi klarade det...

Gråbo provade på viltspår för första gången i Maj månad och han älskade det från första stund. Han är ju en hund med massor av energi och att få klura och använd huvudet, inte bara benen, passade honom perfekt. Vinklar och bloduppehåll ja, allt klarade han galant och tanken väcktes att gå ett anlagsprov. Annelie, som har hjälpt mig med träningen, fick tag på en domare och förra veckan gick Annelie anlagsprov med "lånehunden" Gunlög och hon blev godkänd. Även Lill med sin Faraohund Morgan var med och han blev också godkänd. Morgan blev med det den Första Faraohunden i Sverige med godkänt anlagsprov!

Så var det då vår tur och idag gick färden mot Hörby. Lill var med även idag, men med sin andra Faraohund Lea. Jag var nervös som bara den och ville därför gå först. Annelie var med som stöd ifall vi skulle klanta till det. Jag hade INTE behövt oroa mig! Gråbo spårade som på räls och satte inte en tass fel nånstans. Domaren (Görel Hillborg) var fullständigt lyrisk över hans spårarbete och GRÅBO FICK 42 POÄNG, DVS MAXPOÄNG!!! Hon sa att hon såg fram emot att få se oss igen i öppen klass. Sen var det Lills och Leas tur och även Lea blev godkänd.

Tillsammans har vi 7 st hundar (Gunlög inräknad) som vi tränat viltspår med och nu är 5 st godkända och övriga 2 på god väg. Vilka fantastiska hundar vi har!

STORT TACK ANNELIE! för all hjälp med träning, utan dig hade det aldrig gått vägen.

Gråbo, Jag, Görel och Annelie vid spårstarten...Mathias förevigade det hela med dessa bilder.

Närbild på Gråbos fina spårarbete

2 kommentarer:

Sagoruna sa...

Klart ni hade gjort, du har ju Gråbo! Duktigare hund i spåret får man banne mig leta efter. Avis är jag - fast jag har ju faktiskt en som är precis lika duktig nu ska vi bara jobba på min förarteknik så Runa vill gå fler spår med mig...

Hurra hurra för er!

Susanne Lindström sa...

Ett jättegrattis till er! Vad roligt att han är så duktig i spåret!