lördag 28 juli 2007

Mera renovera

I dagarna har ett flertal projekt påbörjats och fler är på gång...
Det hela började i Söndags då smålänningarna kom på återbesök. Efter en lugn Söndagkväll med mat och prat gick alla och lade sig tidigt, för att vara redo inför måndagens jobb. Lagom till att jag kom hem igen från jobbet vid 6-tiden, klev de andra upp för att börja jobba. Nu var det garagetaket som skulle rivas. Eftersom vi skänkt bort takpannorna, mot att dom plockade ner och forslade bort dom själva, så anlände även ett gäng från Kristianstadtrakten.
Dom fixade således pannorna och Helmingarna rev undertaket, som var nån gammal spåntakshistoria. Jag gjorde mitt bästa för att få lite sömn efter nattens jobb, men vid 10-tiden anlände ett par lastbilar med byggmaterial och jag vaknade med buller och bång. Hundarna och Johans barn vaknade också och med det var det kört med sömnen, lika bra att stiga upp. Takgänget jobbade på fram till 14.30 sen var det klart. Jag rastade hundar och körde till Sjöbo och handlade mat. Sen lagade jag middag. Efter maten åkte Anders på en konsert i Köpenhamn och smålänningarna åkte hem.
Tisdag och Onsdag jobbade Anders med att få bort undertaket och skräp från takrivningen från tomten. Han hyrde släp 3 timmar och hann köra ca hälften till tippen i Sjöbo. Resten får tas vid ett annat tillfälle. Jag spårande med Annelie. Hon hade lagt ett långt spår till Gråbo, som gick över en bäck på två ställen och ett bloduppehåll. Bäcken var inga problem, Gråbo älskar vatten, men bloduppehållet var konstigt, Gråbo började pipa och leta. Han fick lite hjälp och sen fortsatte han. Hassel spårade riktigt bra, så jag var helnöjd. Annelie provade att spåra med Gunlög ( som bor tillfälligt hos dom). Första spåret verkade hon inte förstå sig på alls, men köttbullarna i slutet på spåret var poppis. Andra spåret gick mycket bättre, nu hade polletten trillat ner.

På Torsdagen kom byggfirman som ska fixa nytt garegetak. Det gjorde även sotaren och efter en snabb koll, var murspisen godkänd och klar att börja eldas i. På eftermiddagen ringde pappa och eftersom han var i Malmö med Maria och Lovisa, ville dom komma och hälsa på. Vi gick en promenad med hundarna och fikade sen ute. Regnet hängde i luften, men det var uppehåll ända tills dom skulle åka hem. Då började det regna och blev ruggigt. På kvällen eldade vi i spisen och det var så mysigt :-D
Igår fortsatte takjobbet och Anders började lägga nytt golv i vardagsrummet. Jag kommer som vanligt med synpunkter på hur det ska göras, men överlåter sedan arbetet till Anse. Den arbetsfördelningen passar bäst för oss. Vi jobbar bra båda två, men inte tillsammans. Anse jobbar bäst när jag inte lägger mig i hela tiden, så det har jag lärt mig att respektera. Jag brände ner en massa bilder på cd som back-up, gjorde rabarberpaj och planterade några nyinköpta plantor i krukor och ställde på uteplatsen på baksidan. Det finns hela tiden småsaker att fixa med när man har hus.

Inga kommentarer: