onsdag 9 december 2009

Roliga smeknamn

Kärt barn har många namn =) Skriver ett par här och hoppas fler hänger på...

Nokia - Pokemon
Leo - Naggen

även våra gamla hundar hade knasiga smeknamn

Fänkål - Bissen
Hassel - Müssi
Gråbo - Plupp

Dåligt med bilder är det...ska skärpa mig, jag lovar ;) Jag tycker själv att inlägg utan bilder är ganska tråkiga! Akvariet har vi inte riktigt tid att sätta igång just nu. Det står i källaren och är tomt. Dom vi köpte av hade inga fiskar i och det hade bara stått och skräpat i ett hörn ganska länge. Pumpen var trasig, så det behöver vi köpa en ny. Annars är det nog komplett i övrigt. Benställning, grus, belysning, bottenfilter och doppvärmare fick vi med. Vi ska börja med att kontrollera så det inte läcker. Siliconen ser lite gammal och torr ut på vissa ställen.

17 kommentarer:

Sagoruna sa...

Saga - kissekatten
Runa - lunisen
Eira - Pejra, Fia-Lotta

Sara och Miki sa...

Haha, ja smeknamn som är så roligt :) Naggen, vadan detta?

Miki kallas oftast för Mus. Annars;
Skrot
Bästis
Micky Balboa
eller min personliga favorit; Judas!

(Henrik kallade Juni för Judo hörde jag, så det var kul att vi kallar Miki för Judas då haha)

Inger sa...

Ja, det är ju inte klokt vad man kan hitta på för tokiga smeknamn åt sina hundar(det har ju blivit en hel del såna, genom åren).

Just nu har vi här hemma:
Freja - "Råttan"(inte långt från Mikis "Musen" alltså - men så kommer de ju från samma ställe också, "råtthålet" Kvänum":-))!! (F´låt Henrik "Just A Joke"!:-)))
Kerstin - "Kärran"
Gunnar - "Dunnarn"(döpt av delägarens tvååriga barnbarn Lisa)
Cali - "Calonken" eller "Toungh & Tale"(uppfödarens smeknamn på henne, eftersom hon har ovanligt lång tunga och svans!)

Genom åren har det blivit en hel del andra konstiga namn:
Pissmånken, Vallan, Pärimori, Skuttegosing, Edde-bebbe(herregud så barbsligt det låter dessutom - men "Kärt barn har många namn" heter det ju som bekant!)

Jenny,Nokia och Leo sa...

Sara: Naggen kommer sig av att han biter/naggar på allt. Får han tag på nåt mjukt så går han igång som en symaskin =)

Inger: Pissmånken, hur tänkte ni då??

Kul med smeknamn, ös på bara =)

Inger sa...

"Pissmånken" var en helt fantastisk - men galen, afghantik som jag hade på åttiotalet. Hennes tilltalsnamn var egentligen Majken och det var nog därifrån "Månken" uppstod.......hela ordet hittade jag i en bok som jag köpt på museet
där man kunde läsa om dialektord - detta är alltså Skellefte-bondska -står för ngt som man helst inte pratar så högt om ...."karlar har en sån"!:-)))).
Hursomhelst går det helt klart att skriva en hel roman om den hundens bravader...det sägs att alla däggdjur kan ha damp - i sånt fall stämde den diagnosen på henne - med råge!
Om vi träffas ngn gång ska jag berätta mera.....klart "underhållningsvärde"!
Hon "fixade det mesta" - bl a monterade hon ner spröjsen på fönstren, slet sönder all tvätt som hängdes ute, vägde sig själv på badrumsvågen, var utbrytardrottning mm mm
Hon var helt enkelt ingen hund - utan en "pissmånk"!!

Susanne sa...

vad ni är roliga allihop! här är vi inte lika fantasifulla!

pippi: pipsi och lillråttan
nietzsche: pissnisse (kom till efter att han pissat på sofia sandströms (amaklinjas) hundbur, henes pappa kallar honom helt enkelt för nisse) och grodan
sakari: lillgrisen och bajsmannen

Jenny,Nokia och Leo sa...

Så många djur det finns! Möss, råttor, grisar och grodor =)

av mina kallades Hassel också för Musen och Leo kallas väldigt ofta för Grisen...o så får vi ju inte glömma Snoken =)

Jenny,Nokia och Leo sa...

glömde ju katten ;)

Whippeten Nota sa...

Gott att höra att det finns fler som "döper" om sina älskade =) Ebba= peblo
Nota= Tåla, tottalola, ålerens, notisen, knotan
Våga= Ågisen, åga eller hejjaghetervågaåärsåsnäll =)
Jippie= bippen,bip bip

har även skrattat över vad mina hundar heter på rövar språket =)

Sara och Miki sa...

Åh rövarspråket! Hahaa, blir alltså Mommikokki :D Och Snoken ja, icke att förglömma, eller helt enkelt Snook.

Bajsmannen förresten, det var nog värst hittills :D

Birgittas hästsida sa...

Birgitta, 12 år har följande smeknamn på sin Soya:

PIPPI
PUPPY
BUBBI
KICKI
MISHI
MIMSHI
MUSH-MUSH
MIMMI
PEACHES
KINESEN
SNABBSPRINGAREN
SIMHOPPAREN (när hon sträcker ut sig i soffan)

ehhh...tror jag slutar där innan jag blir hämtad med tvångströja :=)

Källornas whippets sa...

De som är i livet och bor hos mig nu kallas:
Källög = Löken, Fröken Löken, Rödlöken
Fröja = Fröja Röja, Fröken Röja, Fröjsi, Fröjsi Röjsi, Fröjsan
Gunlög = Gunsiluns, Guns, Gunsan, Lunsan

Vi minns även:
Astrid = Asta Kask, Asta Kask med is i magen, Kvastrid
Daga = Daga Vaga, Spöket, Ruggugglan
Juliana = Lull, Gull, Jull, Lulligull, Julligull, Ullangullan, Lullan, Jullan

Marie

Birgitta sa...

Haha! Vilka namn!
Här hemma har jag:
Jisco= Jisco-Pisco, Bubbis
Silver= Piss-Nisse, Heffaklumpen... eller bara Sssssss (oftast när han gör något "icke önskvärt") :o)

Källornas whippets sa...

Annelie påminde mig om att jag glömde ett av Julianas smeknamn = Pälsmösssan (det finns en logisk förklaring jag lovar!)

Dessutom kalls Källög även Kjell och Fröja - Frö.

Marie

Susanne sa...

Bajsmannen kommer sig av att Sakari mer än gärna äter bajs, men också från att han brukar gå ut och bajsa på natten emellanåt!

Har ni hört talas om den riktiga bajsmannen?

Renata och Mats sa...

Ingemar= Pingemar
Sonny= Sonny-Ponny,Ponsy
Ester= Skrotungen, Ester-Pester
Hjördis= Nördis, Nördan, Diss-Diss, Hjärtungen
Dagny= Daggan, Skräppan, Snuskfia(bajsätare av högsta ragn)
Zelma= Slemmis, Slemmentopf
Leif= Leffe, Leffe-Peffe-Puff, Puffen
Turid= Turken, Mufflan, Mufflonet
Dagny + Turid = Skitungar;)

Det finns säkert fler namn som de kallas för beroende på vilket humör jag är på eller vad de har hittat på :))
Renata

Sagoruna sa...

För att fortsätta djurtemat så kallas mina även råtta, råttunge, tigerräkan, tigern, fisen, lillfisen för att inte tala om när man omnämner dem i grupp som odjuren... Eira har ju även mer talande namn som flismaskinen, konfettimakerskan, hörredudu ... =)